Beste Meneer Musk,
Het zit even niet mee met de verkoop in China heb ik begrepen en voordat er nog meer koppen nodeloos gaan rollen, wilde ik U graag een paar tips doen toekomen van kleine maar niet onbelangrijke culturele verschillen tussen Uw thuisland en het verre oosten.
Het zal niemand ontgaan zijn dat China een nogal extreme groei heeft doorgemaakt de afgelopen tijd, en dat heeft onder andere geleid tot een toenemende welvaart. Maar zoals wel vaker gebeurt met economische waarden, is die welvaart enigszins dubieus verdeeld. Over de morele consequenties daarvan zal ik het hier niet hebben, maar de culturele implicaties zijn nogal van belang voor het slagen van Uw product.
Zo is de hoogste denominatie van een bankbiljet 100 yuan. Dat was in een land waar een gemiddelde maaltijd in centen werd afgerekend uiteraard ruimschoots afdoende om de nodige steekpenningen cash af te tikken, maar inmiddels zitten de prijzen al aardig boven westerse niveau’s en dus moet je tegenwoordig tijdens het afrekenen een bedreven bankbediende zijn, want zo’n biljet is inmiddels minder dan 10 euro waard.
Stelt U zich dat even voor? Dat ze een auto cash komen afrekenen met pakketjes van 10 euro?
De welvaartsverdeling is echter van wezenlijker belang. Zo zijn de rijke mensen nogal puissant rijk, en een auto is een ideaal statussymbool. Twee of meer auto’s is beter, liefst westers, en vooral: groot. Dat is niet geheel onbegrijpelijk als je eenmaal deelgenomen hebt aan het verkeer aldaar. Het is een soort combinatie van India tijdens spitsuur, en een NS station in Utrecht als er weer eens een paar cruciale spoorverbindingen platliggen. Nu ik erover nadenk is het waarschijnlijk de ultieme test voor een zelfrijdende auto. Als het daar lukt, dan is de rest van de wereld in vergelijking het equivalent van een rechte, lege snelweg.
De combinatie van snel en groot is nog beter. Dat is inderdaad een beetje vreemd gezien de toenemende filedruk en chaos in verkeersaanbod en bijbehorende gemiddelde snelheid, maar het kan ze niet snel genoeg. Dat is dan vooral voor de buitenkant, want verder zou ik niet weten waar je met die overvloed aan PKs terecht zou kunnen, en draagt het voornamelijk bij aan de smog. Er is dus vooralsnog geen sprake van ecologisch bewustzijn.
Bij een school zag ik een enorme opgevoerde Porsche Cayenne staan. Zo’n beetje de de facto boodschappenauto aldaar. Deze was gehuld in een soort agressief zwart, met lichtmetalen velgen die nog groter zijn dan een gemiddeld traktorwiel in de jaarlijkse trekkertrek in Nederland. Rode rem-calipers waar een Formule 1 coureur jaloers op zou worden, en het geronk onder de motorkap produceerde het equivalent van een lichte Groningse aardbeving. En daar zit dan een dienstmeisje achter het stuur die net niet over het stuur kan kijken.
Om de kinderen van school te halen.
Groot is veilig denken ze in China. Ook al kun je uit pure onkunde zo’n auto met een verkeerde druk op de gaspedaal finaal om een boom heen vouwen. Dus U zult begrijpen dat een model S, ook al is die nog zo snel, simpelweg niet groot genoeg is om ook maar enige indruk te maken op de gemiddelde omhoog gevallen Chinees.
Het lijkt me derhalve zinvol om nog even te wachten met koppensnellen in de Chinese tak van Uw organisatie. In elk geval tot U zelf ook een SUV versie beschikbaar hebt voor de verkoop aldaar. Mocht dat niet tot het gewenste succes leiden, dan kunt U altijd overwegen de prijs sterk te verhogen. Chinezen lijken vooral geïnteresseerd in groot, en een niet onbelangrijke exponent daarin is het prijskaartje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten