Pagina's

zaterdag 30 mei 2015

Apple's McDrive


We mogen gerust stellen dat BMW al een tijdje aan de weg timmert, om eens een toepasselijke woordspeling te gebruiken. Kan zomaar zijn dat ze een 100 jarig jubileum aan het voorbereiden zijn. En met succes trouwens, dat timmeren, want ze produceren nog steeds één van de beste rijervaringen in de industrie. Bovendien weten ze goed met de tijd mee te gaan, richting all-electric, dus de kans is groot dat ze nog wel een tijdje blijven doorhameren.

En nou begrijp ik best dat ze in Silicon Valley een bepaalde mate van hoogmoed hebben. Ze hebben zo’n beetje ons hele moderne leven op een bepalende manier vormgegeven, en als je het maar leuk genoeg presenteert dan kun je zelfs een veredelde jerrycan verkopen als the next best thing since sliced bread, maar je zou zeggen dat er wel een limiet zit aan arrogantie.

Namelijk, ongeveer daar waar je denkt van een platgewalst computertje in de vorm van een horloge of een mobiel telefoontje te kunnen gaan naar een voltallige gezinsauto. Ik snap heus wel dat de directe toekomst van auto’s inmiddels grotendeels bepaald wordt door de software, en dat een zelfrijdende auto alweer een aanzienlijke erosie is van het benodigde rijgevoel; je “contact met de weg” gevoel is tenslotte minder van belang als je niet zelf hoeft te sturen, en werkt waarschijnlijk alleen maar averechts op comfort.

Maar laten we wel wezen:

Een computer- en softwareleverancier die zich gaat storten op mobiliteits-hardware? Waarom in hemelsnaam? Met het geld dat dit bedrijf in kas heeft is het niet heel erg moeilijk om een samenwerking aan te gaan met bestaande autofabrikant, of deze anders gewoon compleet over te nemen.

Het kan bovendien nog goed fout gaan zoals de Fisker Karma heeft aangetoond. Was toch bij uitstek het beste en mooiste elektrische vehikel sinds de introductie van brushless pancake motoren. Sterker nog, dat was waarschijnlijk ook nog eens een leuke overname kandidaat, want design is uiteindelijk altijd al het visitekaartje geweest van de betreffende computerfabrikant.

Maar nee, ze gaan het op eigen kracht doen. Kopen en kapen jan en alleman links en rechts weg bij bestaande bedrijven en zetten een compleet nieuwe afdeling op, want een auto is dan blijkbaar ook maar een productje dat je er even bij doet naast je kernactiviteit. Het gaat wel wat dieper, omdat de toekomstige auto ook een mobiele batterij is, maar dat maakt het er fabricage technisch echt niet makkelijker op.

Het probleem is bovendien dat ze voorheen een beleving verkochten, en dat wordt zonder Jobs überhaupt nog een moeilijke kluif, maar als ze dus ook maar iets willen betekenen voor de toekomst van mobiliteit, dan zul je dus diezelfde beleving naar een auto moeten overdragen. En dat kan, zoals hierboven beschreven, nog wel eens een tiental decennia duren.

Ik wens ze veel succes. Één tip wil ik ze nog wel meegeven: een gesloten ecosysteem gaat het zeker niet redden. Al helemaal niet als de auto als mobiele batterij een onderdeel moet worden van een toekomstig smart sharing transport- en elektriciteitsgrid.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten